چرا برخی افراد حاضرند تئوری های توطئه را باور کنند؟

بر اساس تحقیقات منتشر شده توسط آمریکایی، افراد می توانند به دلیل ترکیبی از ویژگی ها و انگیزه های شخصیتی، از جمله تکیه شدید به شهود خود، احساس تضاد و برتری نسبت به دیگران و درک تهدید در محیط خود، مستعد باور به تئوری های توطئه باشند. انجمن روانشناسی.

به گفته Shauna Bowes، نویسنده اصلی، دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی در دانشگاه اموری، نتایج این مطالعه تصویر ظریفی از آنچه نظریه‌پردازان توطئه را هدایت می‌کند، نشان می‌دهد.

باوز گفت: «نظریه‌پردازان توطئه احتمالاً همه افراد ساده‌اندیش و ناخوشایند ذهنی نیستند – پرتره‌ای که به طور معمول در فرهنگ عامه ترسیم می‌شود. در عوض، بسیاری برای برآورده ساختن نیازهای انگیزشی محروم و احساس پریشانی و نقص به تئوری‌های توطئه روی می‌آورند.»

این تحقیق به صورت آنلاین در مجله Psychological Bulletin منتشر شد.

به گفته بووز، تحقیقات قبلی در مورد عواملی که نظریه‌پردازان توطئه را هدایت می‌کنند، عمدتاً به طور جداگانه به شخصیت و انگیزه نگاه می‌کردند. هدف مطالعه حاضر بررسی این عوامل با هم برای رسیدن به یک گزارش واحدتر از اینکه چرا مردم به تئوری‌های توطئه اعتقاد دارند، انجام شد.

برای انجام این کار، محققان داده های 170 مطالعه شامل بیش از 158000 شرکت کننده، عمدتا از ایالات متحده، بریتانیا و لهستان را تجزیه و تحلیل کردند. آنها بر مطالعاتی تمرکز کردند که انگیزه‌های شرکت‌کنندگان یا ویژگی‌های شخصیتی مرتبط با تفکر توطئه‌آمیز را اندازه‌گیری کردند.

محققان دریافتند که به طور کلی، افراد به دلیل نیاز به درک و احساس امنیت در محیط خود و نیاز به این احساس که جامعه ای که با آن همذات پنداری می کنند برتر از دیگران است، انگیزه باور به تئوری های توطئه را دارند.

اگرچه به نظر می رسد بسیاری از تئوری های توطئه شفافیت یا حقیقت محرمانه فرضی را در مورد رویدادهای گیج کننده ارائه می دهند، نیاز به بسته شدن یا احساس کنترل قوی ترین انگیزه برای تأیید نظریه های توطئه نبود. درعوض، محققان شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد افراد با انگیزه روابط اجتماعی بیشتر به نظریه‌های توطئه خاصی اعتقاد دارند. برای مثال، شرکت‌کنندگانی که تهدیدات اجتماعی را درک می‌کردند، بیشتر به تئوری‌های توطئه مبتنی بر رویداد، مانند این نظریه که دولت ایالات متحده حملات تروریستی 11 سپتامبر را برنامه‌ریزی کرده بود، باور داشتند، به جای یک نظریه انتزاعی که به طور کلی، دولت‌ها قصد دارند به آن آسیب برسانند. شهروندانشان قدرت را حفظ کنند.

این نتایج عمدتاً به یک چارچوب نظری اخیر نشان می‌دهد که انگیزه‌های هویت اجتماعی ممکن است منجر به جذب محتوای یک نظریه توطئه شود، در حالی که افرادی که با تمایل به احساس منحصر به فرد بودن انگیزه دارند، به احتمال بیشتری به نظریه‌های توطئه عمومی در مورد اعتقاد دارند. جهان چگونه کار می کند، به گفته بووز.

محققان همچنین دریافتند افرادی با ویژگی‌های شخصیتی خاص، مانند احساس تضاد با دیگران و سطوح بالای پارانویا، بیشتر مستعد باور به تئوری‌های توطئه هستند. کسانی که شدیداً به تئوری‌های توطئه اعتقاد داشتند، به احتمال زیاد ناامن، پارانوئید، از نظر عاطفی فرار، تکانشی، مشکوک، گوشه‌گیر، دستکاری، خودمحور و غیرعادی بودند.

پنج ویژگی شخصیتی بزرگ (برونگرایی، موافق بودن، گشاده رویی، وظیفه شناسی و روان رنجورخویی) رابطه بسیار ضعیف تری با تفکر توطئه گرانه داشتند، اگرچه محققان گفتند که این بدان معنا نیست که ویژگی های شخصیتی کلی با گرایش به اعتقاد به تئوری های توطئه ارتباطی ندارد.