یک فرد بسیار حساس (HSP) بودن به چه معناست؟

اینها علائم و ویژگی های یک فرد بسیار حساس است:

افراد بسیار حساس (HSP) ظرافت‌هایی را در محیط خود می‌دانند که دیگران آن‌ها را درک نمی‌کنند.

HSP ها عمیقاً تحت تأثیر خلق و خوی افراد اطراف خود هستند.

هنگامی که مردم سعی می کنند آنها را وادار کنند که کارهای زیادی را در یک زمان انجام دهند، به سرعت تحت تأثیر همه خواسته ها قرار می گیرند.

 

در محیط های پر سر و صدا، شلوغ یا شلوغ، ممکن است احساس کنند نیاز به کناره گیری و رهایی از تحریک آن محیط دارند.

HSP ها تغییر را دوست ندارند و به دلیل احساسات قوی مرتبط با آن، از اتفاقات زیاد اجتناب می کنند.

وقتی باید در مقابل افراد دیگر رقابت یا اجرا کنند، آنقدر عصبی می شوند که بر عملکرد آنها تأثیر منفی می گذارد.

HSP ها ممکن است عمیقاً تحت تأثیر هنر یا موسیقی قرار گیرند.

هنگامی که افراد دیگر در یک محیط فیزیکی ناراحت هستند، HSP ها تمایل دارند با آن هماهنگ باشند و اغلب می دانند چه کاری باید انجام شود تا دوباره احساس راحتی کنند.

یک فرد بسیار حساس نیز عمیقاً تحت تأثیر فیلم‌های خشونت‌آمیز یا ناراحتی افراد دیگر قرار می‌گیرد، زیرا آن‌ها آن را به کار می‌گیرند و زمان زیادی را صرف پردازش آن می‌کنند.

 

آنها همچنین ممکن است اجتناب از هر چیز ناراحت کننده را در اولویت قرار دهند.

زمینه

تصور می شود که یک فرد بسیار حساس (HSP) حساسیت سیستم عصبی مرکزی (CNS) به محرک های متعدد، اعم از فیزیکی، عاطفی، محیطی یا اجتماعی، افزایش یافته یا عمیق تر است.

این اصطلاح توسط روانشناس الین آرون در اواسط دهه 1990 ابداع شد و از آن زمان تاکنون علاقه به این مفهوم افزایش یافته است.

بر اساس نظریه آرون، HSP ها زیرگروهی رایج از جمعیت هستند که نسبت به بقیه افراد، حساسیت عاطفی و واکنش قوی تری نسبت به محرک های بیرونی و درونی نشان می دهند.

آنها تمایل دارند محرک های ظریف تری را در محیط خود مشاهده کنند و با این کار راحت تر تحریک می شوند. علاوه بر این، آنها همچنین به آستانه کمتری از محرک ها پاسخ می دهند. برای مثال HSP ها ممکن است به درد، گرسنگی، نور و صدا حساس تر باشند. آنها همچنین به عنوان داشتن یک زندگی درونی پیچیده و عمیق تر تعریف می شوند.

در ادبیات، HSP اغلب به عنوان حساسیت پردازش حسی (SPS) نامیده می شود، که نباید با اختلال پردازش حسی اشتباه گرفت، وضعیتی که بر نحوه پردازش اطلاعات حسی توسط مغز تأثیر می گذارد.

 

HSP یک بیماری قابل تشخیص نیست، در عوض اعتقاد بر این است که یک ویژگی شخصیتی است که شامل افزایش پاسخگویی به تأثیرات مثبت و منفی است.

تصور می شود HSP ها هم نقاط قوت و هم چالش هایی دارند. آنها ممکن است بتوانند تغییرات کوچک محیطی را انجام دهند و مراقبت های پاسخگو را به دیگران ارائه دهند که می تواند مفید باشد.

با این حال، آنها همچنین ممکن است متوجه شوند که می توانند به راحتی تحت تأثیر محرک های محیطی قرار گیرند و به راحتی ناراحت شوند، که ممکن است برای فرد ناراحت کننده باشد.

HSP اغلب به عنوان قابل تعویض با سایر عوامل شخصیتی، مانند درونگرایی و روان رنجوری در نظر گرفته شده است. با این حال، آرون اظهار داشت که HSP یک ویژگی جداگانه است و ارتباط کمی با سایر ویژگی های شخصیتی وجود دارد.

افراد بسیار حساس چقدر رایج هستند؟

از زمانی که آرون مفهوم HSP بودن را درک کرد، افراد بیشتری خود را به عنوان بسیار حساس معرفی کردند.

 

اعتقاد بر این است که HSP ها نادر نیستند و تصور می شود که حدود 15-20٪ از جمعیت HSP هستند.

همچنین تصور می شود که تفاوت قابل توجهی در جنسیت وجود ندارد، با تعداد مساوی از مردان و زنان HSP. HSP بودن یک ویژگی ذاتی است که زیست شناسان در بیش از 100 گونه حساسیت بالایی پیدا کرده اند. تصور می شود که این ویژگی نشان دهنده نوع خاصی از استراتژی بقا در بسیاری از گونه ها است، مانند مشاهده قبل از اقدام.

در حالی که درصد متوسطی از جمعیت HSP هستند، هنوز افراد بیشتری هستند که چنین نیستند. بسیاری از جوامع تمایل دارند به گونه ای ساخته شوند که افرادی را در خود جای دهند که کمی کمتر به چیزها توجه می کنند و کمتر تحت تأثیر قرار می گیرند.

این می تواند به این معنی باشد که حساسیت در فرهنگ های مختلف ارزش متفاوتی دارد. در فرهنگ‌هایی که HSP‌ها آنقدر ارزش قائل نمی‌شوند، این افراد ممکن است اعتماد به نفس پایین‌تری داشته باشند، به‌خصوص اگر اغلب به آنها گفته شود که «بیش از حد حساس» هستند یا گفته می‌شود که لازم نیست همه چیز را به دل نگیرند.

 

 

HSP ها، در بسیاری از موارد، ممکن است احساس کنند که مشکلی در آنها به دلیل حساسیت بالا وجود دارد.

چگونه متوجه می شوید که فردی بسیار حساس هستید؟

 

به شدت از خشونت بیزار است

در حالی که دوست نداشتن خشونت معمول است، اما برای HSP ها، احتمالاً بیشتر از خشونت مضطرب می شوند یا عمیقاً آشفته می شوند. حتی شنیدن خشونت یا ظلم می تواند برای آنها بسیار ناراحت کننده باشد.

HSP ها احتمالاً تلاش خواهند کرد تا از موقعیت هایی که ممکن است شاهد خشونت باشند، مانند اجتناب از برخی فیلم ها، برنامه های تلویزیونی یا شنیدن داستان های ظلم به حیوانات، تلاش خواهند کرد.

پاسخگویی عاطفی و همدلی

این پاسخ عاطفی به افراد دیگر است.

HSP ها تمایل دارند احساسات دیگران را تجربه کنند. HSP ها ممکن است وارد یک اتاق شوند و بلافاصله از حال و هوای افراد حاضر آگاه شوند.

این به این دلیل است که HSP ها به نکات ظریفی مانند حالات چهره، زبان بدن و لحن صدا حساس هستند.

اینکه بتوانید در سطح عمیق‌تری از احساسات دیگران استفاده کنید، به‌ویژه برای کارهای خلاقانه یا کارهایی که افراد را در بر می‌گیرد، یک قدرت بزرگ است. با این حال، با آسیب پذیری ناشی از احساس عمیق ناراحتی دیگران همراه است.

 

خلق و خوی آن‌ها می‌تواند به گونه‌ای تغییر کند که افراد اطرافشان را بازتاب دهد که اغلب از نظر احساسی خسته کننده هستند.

اغلب احساس می کنید بیش از حد تحریک شده اید

HSP ها ممکن است متوجه جزئیات کوچکی شوند که افراد دیگر متوجه آن نمی شوند، زمانی که این جزئیات زندگی را زیبا می کنند، چیز شگفت انگیزی است. با این حال، پردازش تمام این اطلاعات اضافی به این معنی است که آنها باید به طور دوره ای از دنیا استراحت کنند.

از آنجایی که HSP ها به محرک های محیطی بسیار حساس هستند، می توانند تحت تأثیر محرک های حسی مانند صداها، نورهای روشن، پارچه لباس ها و بوهای شدید قرار گیرند.

اگر اتفاقات زیادی در محیطشان می گذرد، ممکن است تمرکزشان برایشان مشکل باشد.

اغلب کناره گیری کنید

HSP ها اغلب ممکن است نیاز به زمان زیادی از کار داشته باشند، معمولاً به تنهایی در مکانی که برای آنها راحت است.

آنها ممکن است بعد از یک روز محرک خاص احساس نیاز بیشتری به کناره گیری کنند تا بتوانند دوباره شارژ شوند و سطح تحریک خود را کاهش دهند.

 

به راحتی هول کنید

بسیاری از HSP ها دارای یک “رفلکس لرزیدن” بسیار حساس هستند و متوجه می شوند که اگر شخصی به صورت مخفیانه روی آنها بیفتد یا صدای بلندی شنیده شود، به احتمال زیاد بسیار مبهوت می شوند.

این ممکن است به این دلیل باشد که، حتی در شرایط غیر تهدید کننده، CNS آنها بسیار حساس است و می تواند به گونه ای واکنش نشان دهد که گویی خطری وجود دارد.

یک تخیل زنده

از آنجایی که HSP ها عمیقاً به چیزها فکر و پردازش می کنند، اغلب دنیای درونی غنی و پیچیده ای دارند.

آنها اغلب افکار عمیق و احساسات قوی دارند و همچنین رویاهای واقعی دارند. در دوران کودکی، آنها ممکن است دوستان خیالی داشته باشند، از بازی های مبتنی بر فانتزی لذت می بردند و خیال پردازی می کردند.

عمیقا تحت تاثیر زیبایی

HSP ها احتمالاً واکنش عاطفی عمیق تری به زیبایی، مانند آثار هنری، موسیقی و غذاهای خوب دارند.

 

آنها ممکن است قدردانی عمیق تری از زندگی داشته باشند و برایشان سخت باشد که بفهمند چگونه دیگران به اندازه آنها تحت تأثیر قرار نمی گیرند.

درخشان

از آنجایی که HSP ها بیشتر متوجه ظرافت های محیط می شوند، ممکن است به عنوان ادراکی و روشنگری دیده شوند.

این ممکن است آنها را در حل مشکلات بهتر کند یا به دلیل توجه به چیزهایی که دیگران ممکن است نتوانند با موقعیت‌های بیشتری سازگار شوند.

واکنش های احساسی قوی

HSP ها پاسخ های عاطفی قوی تری دارند، هم مثبت و هم منفی. این بدان معناست که آنها سطوح بالاتری از شادی و شادی را احساس می کنند، اما در مواقع غم و اندوه به راحتی ناراحت می شوند.

 

آنها همچنین ممکن است زمانی که گرسنه هستند عصبانی شوند یا وقتی مورد انتقاد قرار می گیرند احساس ناراحتی کنند.

تاثیر یک فرد بسیار حساس بودن

HSP بودن می تواند دارای مزایا و معایبی باشد که چگونه می تواند بر زندگی افراد تأثیر بگذارد. مانند هر ویژگی شخصیتی، HSP بودن دارای نقاط قوت و چالش هایی است.

 

از طریق درک نحوه مدیریت ویژگی‌های HSP بودن، افراد می‌توانند این ویژگی را بیشتر به یک نقطه قوت و کمتر چالش برانگیز تبدیل کنند.

در زیر برخی از روش هایی که HSP بودن می تواند بر زندگی تأثیر بگذارد آورده شده است:

تاثیر اجتماعی

HSP ها ممکن است روابط نزدیکی با دیگران داشته باشند. این می تواند به این دلیل باشد که آنها با افرادی دلسوز روبرو می شوند که می دانند برای بهتر کردن شرایط برای دیگران چه کاری باید انجام دهند.

آنها ظرفیت همدلی، مراقبت عمیق از دیگران و ایجاد پیوندهای عمیق را دارند. از سوی دیگر، HSP ها ممکن است واکنش های به ظاهر نامناسبی را به موقعیت های اجتماعی نشان دهند، مانند احساسی بودن بیش از حد یا به راحتی توهین شدن توسط افرادی که به معنای هیچ آسیبی نیستند.

 

آنها همچنین ممکن است مشکلاتی در رابطه داشته باشند، به خصوص اگر HSP به عنوان پاسخی به توهین یا انتقاد، از نظر عاطفی پرخاشگر شود.

اثرات زیست محیطی

HSP ها ممکن است در بسیاری از تجربیات محرک محیطی مانند هنر، موسیقی و ارتباط انسانی لذت زیادی ببرند. آنها همچنین ممکن است به دنبال محرک های لذت بخش مانند پارچه های نرم، یک وعده غذایی خوب، یا قرار گرفتن در یک مکان مورد علاقه مانند طبیعت باشند.

با این حال، آنها ممکن است متوجه شوند که به راحتی در برابر محرک های محیطی خاص ناراحت می شوند و از موقعیت هایی که می تواند باعث ایجاد احساس غرق در آنها شود اجتناب کنند.

علاوه بر این، به ظاهر ممکن است به استرس‌های روزانه بیش از حد واکنش نشان دهند یا برای سازگاری با شرایط جدید تلاش کنند.

تاثیر عاطفی

برای HSP ها، آنها می توانند با ترکیبی از اوج احساسی و پایین آمدن احساسی روبرو شوند. آنها ممکن است به شدت تحت تأثیر زیبایی یا احساسات دیگران قرار گیرند.

 

آنها ممکن است هنگام تماشای فیلم های دلگرم کننده یا غم انگیز گریه کنند. HSP ها همچنین ممکن است از چیزهای کوچک در زندگی قدردانی کنند و ممکن است برای زندگی که دارند بسیار سپاسگزار باشند.

در حالی که آنها می توانند به شدت تحت تأثیر تجربیات عاطفی مثبت قرار بگیرند، ممکن است عمیق تر از تجربیات منفی نیز تحت تأثیر قرار گیرند.

آرون جنبه های حساسیت بالا را از طریق مخفف DOES خلاصه می کند:

د – عمق پردازش. این بدان معنی است که همه چیز به طور کامل تری در نظر گرفته می شود و چگونه می تواند بر دیگران تأثیر بگذارد، با زمان زیادی برای فکر کردن در مورد زندگی و احساس HSP در مورد آن.

O – تحریک بیش از حد. این زمانی است که HSP ها توسط محرک هایی مانند نویز و نور بیش از حد تحریک می شوند. آنها ممکن است پس از تحریک به زمان زیادی برای شارژ مجدد نیاز داشته باشند و ممکن است فعالانه از محرک های ناخوشایند اجتناب کنند.

E – واکنش عاطفی و همدلی. نباید با همدل بودن اشتباه شود، HSP ها می توانند احساس دیگران را بدانند، خلق و خوی دیگران را حس کنند و از تعارض متنفر باشند.

S  – حس ظریف. HSP ها می توانند تغییرات کوچکی را در افراد و محیط آنها مشاهده کنند. آنها اغلب می توانند احساس کنند که شخصی ناراحت است و رفتار خود را تغییر می دهند تا طرف مقابل را راحت تر کنند.

 

دام های بالقوه

با یک زندگی پرمشغله مبارزه کنید

در حالی که بسیاری از مردم ممکن است در هیجان یک زندگی پرمشغله با برنامه‌های شلوغ رشد کنند، HSPها زمانی که کارهای زیادی برای انجام دادن در مدت زمان کوتاهی دارند، احساس خستگی می‌کنند.

حتی اگر بدانند زمان کافی برای انجام همه کارها دارند، فشار ضرب الاجل ها می تواند به شدت استرس زا باشد.

HSP ها حتی ممکن است احساس ناراحتی یا تحریک پذیری کنند اگر کارهای زیادی را در یک زمان انجام دهند.

در روزهای پرمشغله، ممکن است نیاز شدیدی به عقب نشینی در رختخواب یا اتاقی تاریک پیدا کنند، جایی که بتوانند فشار خود را کاهش دهند و از تحریک پنهان شوند.

مشکل با مرزها

از آنجایی که HSP ها تمایل دارند نیازها و احساسات دیگران را درک کنند، به ویژه زمانی که احساسات منفی وجود دارد. آنها اغلب پیشنهاد کمک به دیگران را می دهند و می توانند بسیار با ملاحظه باشند، از ترس ناامید کردن دیگران می خواهند به همه کمک کنند و به همه چیز بله می گویند.

 

 

یادگیری تعیین حد و مرز و نه گفتن به دیگران برای آنها یک چالش است حتی اگر احساس کنند تحت فشار خواسته های دیگران هستند.

در نظر گرفتن HSP ها می تواند آنها را به هدفی برای افراد تبدیل کند که از مزایای آن استفاده کنند، زیرا اغلب HSP به دیگران کمک می کند تا از درگیری ها اجتناب کنند و صلح را حفظ کنند.

HSP ها ممکن است شادی و زمان خود را برای کمک به دیگران فدا کنند، بنابراین نیازهای خود در نتیجه نادیده گرفته می شوند.

درگیری ها

HSP ها ممکن است بیشتر مستعد احساس استرس در نتیجه هر درگیری باشند. آنها ممکن است به احتمال بیشتری از هر نشانه ای در روابط خود استفاده کنند که کمی “خارج کننده” است و نگران این باشد که رابطه آنها دچار مشکل شده است.

همچنین ممکن است سیگنال‌ها را در موقعیت‌های اجتماعی به‌عنوان نشانه‌ای از تعارض یا خشم تفسیر کنند. شخص دیگری که در یک موقعیت اجتماعی قرار دارد ممکن است قصد توهین نداشته باشد و از محل مهربانی آمده باشد، با این حال HSP ممکن است این موضوع را منفی ارزیابی کند که می تواند باعث تنش شود.

 

مقایسه اجتماعی

HSP ها ممکن است در موقعیت های اجتماعی خود را با دیگران مقایسه کنند. آنها ممکن است درک نکنند که چرا دیگران به شدت یا عمیقاً واکنش نشان نمی دهند، که می تواند منجر به مقایسه هایی مانند اعتقاد به اینکه مشکلی در آنها وجود دارد، شود.

آنها ممکن است بر این باور باشند که “بیش از حد حساس” هستند یا اینکه افراد دیگر بی احساس هستند. اگر یک رابطه به پایان برسد، ممکن است متوجه شوند که بیشتر از طرف مقابل ناراحت هستند.

آنها ممکن است در مورد آنچه اتفاق افتاده است نشخوار کنند و احساس کنند که همه چیز می تواند حل شود، در حالی که شخص دیگر ممکن است باور داشته باشد که هیچ کاری انجام نشده است.

تخلیه انرژی

HSP ها ممکن است متوجه شوند که در طول روز، استرس های زیادی وجود دارد که ممکن است برای اکثر افراد کوچک باشد، اما عمیقاً آنها را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر نور تند، بوهای تند یا سر و صدای زیاد وجود داشته باشد، ممکن است استراحت کردن یا تمرکز روی یک کار دشوار باشد.

 

آنها ممکن است نتوانند گرسنگی را تحمل کنند و این حتی می تواند آنها را تحریک پذیر یا عصبانی کند. آنها همچنین به درد حساس‌تر هستند، بنابراین ممکن است انجام وظایف را دشوار کند.

آنها ممکن است به دلیل تحریک بیش از حد، مزاج کوتاه و سردرد داشته باشند و احساس تخلیه کنند. این می تواند زمانی که باعث ایجاد مشکلاتی در مدرسه یا محل کار شود، مشکل ساز باشد.

خود انتقادی

HSP ها بدترین منتقد خود هستند و بیش از حد انتقاد می کنند و در مورد بسیاری از کارهای کوچکی که انجام می دهند نشخوار فکری می کنند. آن‌ها اغلب کمال‌گرا هستند و اگر اشتباه کنند، می‌توانند آن‌ها را برای مدت طولانی پس از آن به یاد بیاورند و بیشتر از دیگران احساس شرمندگی کنند.

آنها همچنین ممکن است دوست نداشته باشند که تحت نظر و ارزیابی قرار گیرند، به خصوص هنگام انجام کاری چالش برانگیز، از ترس اشتباه کردن.

 

آنها ممکن است خودگویی های منفی زیادی به خود بدهند و سعی کنند از هر اشتباهی اجتناب کنند.

برای افراد خودشیفته جذاب است

از آنجایی که HSPها همیشه می‌خواهند دیگران را راضی کنند و طبیعتی دلسوز دارند، این می‌تواند آنها را برای خودشیفته‌ها جذاب‌تر کند، که ممکن است بخواهند از حساسیت آنها سوء استفاده کنند.

HSP ها ممکن است بیشتر در معرض نور گاز قرار گیرند، به خصوص اگر یک فرد خودشیفته به آنها بگوید که بیش از حد واکنش نشان می دهند، بیش از حد حساس هستند، یا اینکه لازم است همه چیز را آنقدر جدی نگیرند.

HSP ممکن است بیشتر به افراد خودشیفته اعتقاد داشته باشد و به خاطر حساسیت آنها شرمنده شود.

HSP ممکن است در چرخه تلاش برای راضی نگه داشتن خودشیفته گیر کرده باشد. حساسیت آنها، که اغلب به عنوان یک ویژگی ضعیف برای دیگران تلقی می شود، می تواند توسط افراد خودشیفته مسلح شود.

به عنوان یک فرد بسیار حساس شکوفا می شود

اگرچه ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که به دلیل حساسیت زیاد، همه چیز طاقت فرسا و استرس زا شود، حساس بودن نباید به عنوان یک ویژگی منفی تلقی شود.

 

اوج زندگی می تواند تجربیات و شادی بیشتری را نسبت به فردی که HSP نیست به ارمغان بیاورد. یافتن راه‌هایی برای کنار آمدن با استرس در زمان وقوع می‌تواند برای افرادی که شخصیت حساسی دارند مفید باشد.

 

نکاتی وجود دارد که HSP ها می توانند از آنها برای کمک به محدود کردن تجربه منفی و تقویت نکات مثبت استفاده کنند.

دانستن محرک ها

با تلاش برای یافتن اینکه چه چیزی باعث استرس و احساس غرق شدن می شود، HSP ها می توانند یاد بگیرند که از این موارد اجتناب کنند.

در حالی که همیشه نمی توان از برخی عوامل استرس زا در هر مورد اجتناب کرد، بسیاری از عوامل را می توان کنترل کرد. به عنوان مثال، اگر فردی بداند که فیلم های خشونت آمیز باعث ایجاد احساس استرس در او می شود، باید به راحتی از آنها اجتناب کرد.

مثبت بودن را اضافه کنید

اگر HSP بداند که قرار است یک روز بسیار تحریک کننده داشته باشند، که نمی توانند از آن اجتناب کنند، می توانند مطمئن شوند که مدتی را به انجام فعالیتی که از آن لذت می برند اختصاص می دهند، تا استرس زیاد نشود.

 

این حتی می‌تواند شامل استراحت‌های ساده و انجام ندادن هیچ کاری باشد، به طوری که فرد زمان برای شارژ مجدد داشته باشد.

نه گفتن را یاد بگیر

در حالی که ممکن است ایجاد مرز با دیگران غیرطبیعی به نظر برسد، اما گاهی اوقات اگر شادی و آرامش خود شخص فدای نیازهای دیگران شود، نه گفتن مهم است.

تصمیم گیری در مورد اینکه چه کاری را می توان به طور منطقی انجام داد و چه کاری را نمی توان انجام داد، می تواند به انتخاب کارهایی که برای دیگران انجام شود کمک کند. این احتمال وجود دارد که افراد دیگر متوجه نباشند که HSP از خواسته‌های آنها غرق شده است و نمی‌خواهند که آنها به دلیل اقدامات خود آسیب ببینند.

یک فضای آرامش بخش ایجاد کنید

هنگامی که اوضاع به ناچار بیش از حد گیج کننده می شود، برای HSP می تواند واقعاً مفید باشد که مکانی داشته باشد که بتواند در زمان نیاز به استراحت در آنجا عقب نشینی کند.

این مکان می تواند در خانه، اتاق خواب یا پارک باشد. تا زمانی که مکان جایی باشد که HSP واقعاً بتواند در آن استراحت کند و وقتی همه چیز بیش از حد تحریک کننده می شود، دوباره شارژ شود.

 

از حساسیت به عنوان یک مزیت استفاده کنید

اگر HSP به عنوان مثال از هنر یا بوهای خوب لذت می برد، می توانند مطمئن شوند که مدتی را صرف شرکت در فعالیت هایی می کنند که برایشان لذت بخش است، بنابراین از حساسیت خود حداکثر استفاده را می کنند.

دیگران را آموزش دهید

توضیح دادن به دیگران در مورد HSP ها و معنای آن می تواند به آنها کمک کند تا بفهمند چه چیزی بیش از حد محرک است، و بنابراین می توانند تلاش آگاهانه ای برای راحت تر کردن حضور خود یا محیط برای فرد انجام دهند.

چیزها را خراب کنید

هنگامی که فهرست طولانی از وظایف برای تکمیل به شما داده می شود، ممکن است مفید باشد که آنها را به بیت های قابل مدیریت تقسیم کنید. این می‌تواند شامل نوشتن فهرستی از کارها و اختصاص زمان مشخصی برای هر یک باشد تا فرد بتواند کارهایی را که می‌تواند در مدت زمانی که در اختیار دارد انجام دهد.

با خود مهربان بودن

بسیار حساس بودن ممکن است به این معنی باشد که HSP بیش از حد از خود و اقدامات خود انتقاد می کند. با این حال، خودگویی منفی می تواند بی اعتبار باشد و مفید و حمایت کننده نیست.

 

HSP باید به خاطر داشته باشد که آنها مسئول شادی دیگران نیستند، و اگر کسی ناراحت است، اگر مستقیماً باعث غم و اندوه نشده است، نباید خود را سرزنش کند.

نمی توان همیشه همه را خوشحال کرد و احساسات و عواطف دیگران را همیشه نمی توان کنترل کرد.

آیا من بسیار حساس هستم؟ امتحان

به سوالات زیر در مقیاس 1-5 پاسخ دهید تا میزان حساسیت شما مشخص شود.

هنگام گوش دادن به موسیقی متحرک یا تماشای یک صحنه احساسی فیلم، چقدر بر شما تأثیر می گذارد؟

1 – اصلاً 2 – کمی جابجا شده 3 – نسبتاً جابجا شده 4 – خیلی جابجا شده 5 – بسیار جابجا شده

وقتی کسی شما را مبهوت می کند یا صدای بلندی می آید، چقدر واکنش شدید نشان می دهید؟

1 – عدم واکنش 2 – واکنش حداقل 3 – واکنش متوسط 4 – واکنش شدید 5 – واکنش بسیار قوی

 

چقدر تلاش می کنید تا از اخبار، فیلم ها یا گفتگوهای حاوی خشونت، ظلم یا آشفتگی عاطفی اجتناب کنید؟

1 – بدون تلاش اضافی 2 – تلاش اندک 3 – تلاش متوسط 4 – تلاش بسیار زیاد 5 – برای اجتناب از تمام تلاش خود می پردازیم

در فضاهای عمومی شلوغ با محرک های حسی قابل توجه، آیا به سرعت احساس غرق شدن می کنید؟

 

1 – هرگز غرق نشدم 2 – گهگاهی غرق شدم 3 – گاهی غرق شدم 4 – غالباً غرق شدم 5 – همیشه غرق شدم

آیا جزئیات بصری پیچیده، بافت ها، رنگ ها یا زیبایی شناسی توجه شما را جلب می کند و لذت می بخشد؟

1 – به ندرت متوجه جزئیات اضافی می شوید 2 – گاهی اوقات به ظرافت ها توجه می کنید و از آن لذت می برید 3 – گاهی اوقات از نکات ظریف تر قدردانی می کنید 4 – اغلب از چیزهای کوچک لذت می برید 5 – جزئیات اضافی همیشه باعث افزایش تجربه می شوند.

آیا هنگام خستگی یا گرسنگی از نظر عاطفی بیشتر واکنش نشان می دهید مانند تحریک یا اشک؟

 

1 – بدون تغییر در هنگام خستگی/گرسنگی 2 – واکنش هیجانی اضافی کم 3 – مقداری شدت افزایش یافته احساس می شود 4 – افزایش قابل توجه واکنش 5 – واکنش های هیجانی بسیار شدید

پس از تعامل اجتماعی پرمشغله یا تحریک حسی، چقدر برای شارژ مجدد نیاز دارید؟

1- نیاز بسیار کم یا بدون نیاز به شارژ مجدد به تنهایی 2- مدتی به تنهایی باعث تسکین می شود 3- تنهایی متوسط برای شارژ مجدد مورد نیاز 4- تمایل شدید به عقب نشینی و رفع فشار 5- زمان تنهایی بسیار طولانی که پس از محرک ضروری است

امتیاز دهی:

7-14: حساسیت کمتری دارد

15-21: حساسیت متوسط

22-28: حساسیت بالا

29-35: حساسیت بسیار بالا.

لطفاً توجه داشته باشید که این فقط برای دریافت یک ایده کلی از حساسیت است و نه یک ابزار تشخیصی.